U zimskom periodu, kada traktor duže stoji neupotrebljen, pravilna priprema za „zimski san“ može značajno uticati na troškove održavanja i spremnost za proleće. Stručnjaci upozoravaju da je neophodno da mehanizacija bude potpuno ispravna pre stavljanja u mirovanje - samo tako može započeti proces konzervacije koji obuhvata zaštitu od sunčeve svetlosti, vlage, temperaturnih oscilacija i drugih atmosferskih uticaja.
Ključni koraci za zaštitu traktora
Temeljno pranje i čišćenje
Prljavština, zemlja i naslage omogućavaju vlazi da „leži“ na površinama i time podstiču koroziju. Preporučuje se pranje vrućom vodom (ili, u slučaju velikih zagađenja, naftom/petrolejom) i kompletno sušenje, posebno delova koji mogu „zadržati“ vodu.
Takođe, kod traktora sa savremenom elektronikom savetuje se pažljivo pranje - jak mlaz vode može oštetiti električne komponente.
Servisiranje pre mirovanja
Ako traktor ima bilo kakve nepravilnosti, habanja ili kvarove – najpametnije je obaviti popravke pre stavljanja u mirovanje. Na primer, proveriti stanje gumica, creva, kaiševa, filtre, akumulator, rashladni sistem.
Zaštita motora i svih sistema
- Ispustiti talog iz prečistača komprimovanog vazduha dok motor radi.
- Ispustiti ulje iz korita motora, potom u njega naliti ulje za konzerviranje (primer: SAE 10, 20 ili 30, u zavisnosti od temperature skladištenja).
- Ispustiti vodu iz hladnjaka i cilindarskog bloka, isprati dok ne ističe čista voda, zatim pokrenuti motor nekoliko sekundi, pustiti da određena količina vode iscuri, zatvoriti slavine.
- Skinuti brizgaljke, u cilindre uliti oko 2 dl motornog ulja, skinuti usisno crevo kompresora i u otvor usisnog ventila sipati oko 10 kapi motornog ulja, potom ručno okrenuti radilicu nekoliko puta pre ponovnog pričvršćivanja brizgaljki.
- Skinuti prečistač vazduha, gumenu spojnu cev i usisnu cev, oprati ih; izduvni lonac skinuti i očistiti; zatvoriti otvore usisne i izduvne cevi nepropusnim flasterom ili trakom.
Akumulator i gorivo
- Akumulatore izvaditi i čuvati u suvom i toplom prostoru. Kleme očistiti i premazati tehničkim vazelinom.
- Rezervoar goriva napuniti do vrha kako se u njemu ne bi kondenzovala vlaga, što može izazvati koroziju. Kod dizela razmotriti i dodavanje stabilizatora goriva ili „zimskog dizela“ sa aditivima za niske temperature.
Menjač, diferencijal, hidraulika i mazanje
- Ispustiti ulje iz kućišta menjača, diferencijala, bočnih reduktora, remenice i hidraulike, i zameniti novim uljem.
- Sva mesta koja podležu koroziji — instrumenti, zglobovi, navoji, poteznice — namazati tehničkom mašću; mazalice, ležajevi prednjih točkova, zglobovi poluga i slično podmazati novom mašću nakon odstranjivanja stare.
Gume i skladištenje
- Ako je moguće, traktor postaviti na drvene blokove — gume neće biti pod stalnim opterećenjem i time se sprečava njihova deformacija. Takođe proveriti pritisak vazduha pre odlaganja.
- Ako nema zatvorenog prostora, pokriti traktora prozračno polietilenskom ceradom koja omogućava ventilaciju i smanjuje kondenzaciju vlage.
Povremena aktivacija tokom stajanja
- Svakih 15 dana ručno okrenuti radilicu traktora (bez paljenja) nekoliko puta kako bi se olabavile eventualne „lepljene“ površine i podmazali delovi. Istovremeno, možete okrenuti točkove za ¼ okreta kako gume ne bi stajale na istom mestu.
- U nekim izvorima preporučeno je pokrenuti motor i raditi kratko (u zavisnosti od vremena i stanja akumulatora) ali isključivo ako su temperature prihvatljive i nema rizika od zamrzavanja.
Pravilna priprema traktora za zimski period zahteva vreme i pažnju, ali je ulaganje koje se višestruko isplati: manji troškovi popravki i spremnost za rad u proleće. Ako se navede godina skladištenja ili dužina mirovanja — pravilno konzervirano, vozilo može stajati do 6 meseci bez većih problema.

