Aktuelno: Zašto sve više kupaca bira uvozno voće umesto domaćeg?
Domaće voće, iako često svežije i lokalno proizvedeno, prati lošije način pakovanja i često je izloženo na pultovima u nezrelom stanju

U poslednje vreme, sve je očigledniji trend opadanja ponude domaćeg voća na tržištu. Kupci se sve češće odlučuju za uvozno voće, čak i kada ono ima višu cenu. Šta je uzrok tome? Jedan od ključnih faktora je vizuelna privlačnost i način pakovanja uvoznog voća, koje je često daleko lepše upakovano u odnosu na domaće. Na prvi pogled, uvozno voće deluje svežije, privlačnije, ali i bolje upakovano, što ga čini atraktivnijim izborom za potrošače.
Ambalaža i zrelost: Ključni faktori koji utiču na prodaju
Domaće voće, iako često svežije i lokalno proizvedeno, prati lošije način pakovanja i često je izloženo na pultovima u nezrelom stanju. Na primer, domaće šljive ili breskve često imaju zelene delove ploda, što ukazuje na nezrelost. Zbog lošeg plasmana i dugog stajanja na rafovima, ovo voće počinje da propada pre nego što uopšte dospe do potrošača. Zelena roba, koja se često nalazi u ponudi, direktno utiče na manju prodaju i lošiji kvalitet proizvoda.
Niska otkupna cena i posledice za proizvođače
Jedan od glavnih razloga za lošiji kvalitet i nezrelost domaćeg voća jeste niska otkupna cena koju nude otkupljivači. Oni često preferiraju robu koja može duže da stoji na rafovima, bez obzira na njenu zrelost ili ukus. Takva strategija koristi marketima, koji žele da smanje gubitke zbog kvarenja ili truleži. Međutim, ovakva praksa negativno utiče na sve učesnike u lancu – od proizvođača do krajnjih kupaca.
Kupci i proizvođači - Najveći gubitnici
Krajnji kupci su često nezadovoljni kada kupe nezrelo i bezukusno voće, što ih može odvratiti od ponovne kupovine domaćih proizvoda. S druge strane, poljoprivredni proizvođači suočavaju se sa smanjenom potražnjom i nižim cenama, što im dodatno otežava plasman robe na tržištu. Uslovljeni niskim otkupnim cenama, proizvođači su primorani da prodaju voće po cenama koje ne pokrivaju ni osnovne troškove proizvodnje, što dugoročno vodi u neodrživost domaće poljoprivrede.
Potencijalna rešenja: Kako podići potražnju za domaćim voćem?
Da bi se promenila ova nepovoljna situacija, neophodno je preduzeti korake u unapređenju kvaliteta, pakovanja i promocije domaćeg voća. Podizanje svesti kod potrošača o prednostima konzumiranja lokalno proizvedenih plodova, ulaganje u moderniju ambalažu i edukacija proizvođača o savremenim tehnikama čuvanja i plasiranja voća, samo su neki od koraka koji bi mogli poboljšati poziciju domaćeg voća na tržištu.
Jedino zajedničkim naporima proizvođača, otkupljivača i maloprodajnih lanaca može se stvoriti održivo tržište za domaće voće, koje bi se ponovo našlo u korpama naših kupaca kao prvi izbor. U suprotnom, rizikujemo da potpuno izgubimo dragoceno domaće voće sa naših trpeza.